׉?ׁB!בCט Z Zu׉׉	 7cassandra://KmuWTWtG9aubR8J70rsggzZOW3kvzoCiqKY61nMyINA $u`׉	 7cassandra://Gz0mYSwiALawdaBGsufgLU3DYyunx-YCr8_qiyQlnlU̓`P׉	 7cassandra://D9G5r9zdliF6rgX2DBLt15GKDQZtygCdMNIiRIQ85ZE*6`̳ e=Vט   Zu׈   ÂeRN  נe=\ 49ׁH $mailto:secretariaat@dwarsliggers.comׁׁЈנe=[ 	̙9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈנe=Z ہ9ׁH )mailto:sponsoringdwarsliggers@outlook.comׁׁЈנe=Y 	7-/9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈ׈Ee=@׉Ejaargang 65
nummer 65
Redactie: PRP Commissie-CV De Dwarsliggers 2024 - www.dwarsliggers.com
Woord van de voorzitter
Geachte lezer,
Elk jaar opnieuw krijgen alle inwoners van
Oosterbeek, Heveadorp, Wolfheze en
Doorwerth de Dwarsliggers Courant in de
bus. Dit jaar al voor de 65e keer! Graag
wil ik met u delen waarom wij dit al 65 jaar
lang elk jaar doen.
Elk jaar organiseren wij in zalencentrum
Lebret in Oosterbeek ons carnaval. Ik kan
mij voorstellen dat u denkt: “Carnaval, dat
is toch alleen voor onder de rivieren en
dat is toch alleen maar om een excuus te
hebben om net iets te diep in het glaasje
te kijken?”. Dat waren immers ook mijn gedachten
toen ik vier jaar geleden via mijn
dochter kennismaakte met de vereniging.
Hoe anders bleek dat te zijn!
De carnavalsvereniging doet namelijk
veel meer dan alleen die paar avonden
per jaar carnaval vieren. Het is een hechte
club met ruim 200 leden die graag de
handen uit de mouwen steken en zich voor
het dorp inzetten. Enerzijds om wat extra
inkomsten te genereren om onze activiteiten
te kunnen organiseren, anderzijds
om samen heel veel leuke momenten te
hebben. Kerstbomenverkoop, oud papier
lopen, zwerfafval rapen, hulp bij de Airborne
wandeltocht, hulp bij de taptoe en ga
zo maar door.
Hoi!
Ik ben Kensi, dit seizoen Jeugdprinses bij carnavalsvereniging de Dwarsliggers.
Nieuw ben ik niet. Al ongeveer 5 jaar dans ik bij de garde, nu de jeugdgarde.
Als hobby’s heb ik paardrijden en het dansen bij de carnaval. Ook zit ik bij de scouting.
Ik zit op de Atlas in Doorwerth op school.
Wat ik nou het allerleukst aan het carnaval vind, is feesten
met vrienden die ik tijdens carnaval heb gemaakt.
Ik kijk uit naar een gezellig carnavalsseizoen en heb er
hééééél veel zin in.
Jeugdprinses Kensi van het Deel tot in het Kasteel
De Dwarsliggers en haar sponsoren.
Mede dankzij onze sponsoren is het mogelijk om onze Dwarsliggers Courant weer voor u
uit te brengen. Wij zijn onze sponsoren dan ook zeer dankbaar voor hun steun, op welke
manier dan ook.
Wij willen u als lezer van onze Dwarsliggers Courant dan ook vragen de advertenties
aandachtig te bekijken, en aan hen te denken bij aankopen, nodige dienstenverleningen
en/of etentjes buiten de deur.
Wilt u onze vereniging ook steunen met uw bedrijf?
Stuurt u dan gerust een mail naar
sponsoringdwarsliggers@outlook.com
en vraag naar de mogelijkheden.
De sponsorcommissie
Marinus Jansen, Carola Jansen, Ronald van den Borden en
Samantha Oldenmenger-Jansen
Deze extra inkomsten
gebruiken wij
voor ons sociale
carnaval; zo gaan
wij elk jaar diverse
verzorgingstehuizen
af om een gezellige
middag voor de bewoners
te organiseren en
gaan we naar de lagere
scholen om de jeugd te
verbinden middels een
gezellig feest. Het is goud
waard om het plezier op
de gezichten te zien van
jong en oud!
Middels deze courant geven wij graag
een inkijkje in onze carnavalswereld en in
onze leuke vereniging. En stiekem hopen
wij dan dat wij u kunnen interesseren om
eens een kijkje te komen nemen. U bent
van harte welkom, de deuren van Lebret
staan voor u open!
Wilt u eerst meer weten, neem dan een
kijkje op onze website
www.dwarsliggers.com
of neem contact met ons op via
secretariaat@dwarsliggers.com
Voorzitter Luc
Alaaf Dwarsliggers & Dwarsliggerinnekes,
Het is het oudste volksfeest van Nederland. Het wordt met name gevierd
onder de rivieren. Toch vieren wij, hier in Oosterbeek, het ook;
carnaval. Hoewel het de naam in Nederland gelijk betekenis oproept,
moeten wij Dwarsliggers in Oosterbeek het vaak uitleggen, wat is
carnaval nou eigenlijk?
Iedere stad en/of dorp viert het op zijn eigen manier. Gaan Eindhovenaren
verkleed als tijger of clown. Zul je in ’s-Hertogenbosch
iedereen in een boerenkiel met rood-wit-gele sjaal zien lopen. In
Limburg staat vooral de traditie hoog in het vaandel. Bij ons in het
dorp zie je het carnaval minder op straat en vieren wij het voornamelijk
in ons prachtige Proathuus Lebret. Wij zijn een vereniging
vol tradities en gebruiken met 200+ leden. Die zowel uitgedost
en verkleed in blauw/wit of in rokkostuum deze dagen beleven.
Zelfs de deskundigen kunnen niet helemaal duiden wat carnaval nou precies is.
We kennen het vieren met de uiterlijke vormen zoals zingen, eten, drinken, hossen,
springen, dansen en gek doen. Voor een ieder is dat anders, omdat het voor
een heel groot deel emotie is. Naast de uiterlijke vormen, kan het ook een gesprek
zijn over iemand die pas is overleden. Het verwerken van een verlies en de emotie
die daarbij komt kijken is ook carnaval. Aan de ene zijde van de bar, lacht iemand
met tranen over de wangen vanwege de fl auwekul en aan de andere zijde snikt
iemand om het gemis van een dierbare.
Tussen deze twee genoemde emoties speelt het zich af.
VERVOLG OP PAGINA 3
Beste carnavalisten ,
Zaterdag 11-11-2023, de
aftrap van een nieuw carnavalsseizoen
met voor
ons een spannende avond
voor de boeg.
Na maanden geheimbewaarders te zijn
geweest werd er deze avond eindelijk
bekend gemaakt dat wij het Prinsentrio
van de Dwarsliggers seizoen ‘23 -’ 24
zullen zijn.
Voor diegene die ons minder goed kennen
stellen wij onszelf even kort voor:
- Arjan, geboren te Aalten, de Achterhoek
(maar dit had je waarschijnlijk al
wel gezien én gehoord) en inmiddels al
jaren woonachtig in Arnhem samen met
Prinses Miranda, sinds 11-11-2023 offi -
cieel lid van de Raad van Elf.
- Miranda, geboren te Arnhem, woonachting
in Arnhem samen met Prins Arjan,
moeder van twee kinderen en actief
carnavalsvier- ster.
- Hellen, geboren te Arnhem,
woonachtig in Oosterbeek
samen met President van de
Raad van Elf Erwin van der
Horst, moeder van drie kinderen
en actief carnavalsvierster.
Zoals velen van jullie weten hebben
Arjan en ik, maar zeker ook
Hellen het afgelopen jaar veel
narigheid op gezondheidsgebied
doorgemaakt en/of meegemaakt.
Het werd dus tijd om iets leuks
gaan doen.
De nieuwe prins worden?
Daar hadden we eerder waarschijnGeniet,
leef, doe eens gek, pluk de dag
en lach!
“Want een dag niet gelachen is een dag
niet geleefd”... Of andersom!
Wij hebben enorm veel zin om samen
met jullie van ieder feestje een knalfeest
te gaan maken!
Alaaf, Alaaf, Alaaf,
Prins Arjan I,
Prinses Miranda,
Hofdame Hellen
lijk “nee dank je” op gezegd!
Maar ziek zijn doet veel met een mens
en dat is de reden waarom wij volmondig
ja hebben gezegd!
׉	 7cassandra://D9G5r9zdliF6rgX2DBLt15GKDQZtygCdMNIiRIQ85ZE*6`̳ e=Ae=@
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://mawG9H2sy90j1gEh55F_PDy_kW0DijpxuQMT48mXr6c \`׉	 7cassandra://diWbqZmWRjg231rGJFSImhpgZO5vVdeIIKhGYeVa1yAX!`P׉	 7cassandra://Mt1xjPZfANTBdL89igzKeVQjI7gy6CfJoRVtGzIPM6Y`̳ e=]ט Z Zu׉׉	 7cassandra://jHhujwFdwHqyAatpwCYk_kQGRCHtdNbPXRPMtyZ1Kp4 )`׉	 7cassandra://e0ByWMI2qfFfAe2bIkrrpM8cZmBEOQrydfqQSJ6HB1Ex!`P׉	 7cassandra://LkH_rGeINe81KFqvdQohnWXQVywNkLq61tYiJZTxRQw&`̳ e=^נe=i M9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈ׉EVelperplein 23-25
6811 AH Arnhem
+31 (0)26 80 01 243
info@co-advocaten.nl
www.co-advocaten.nl
Wij zijn goed in:
bomen kappen
bomen snoeien
aanplanten bomen
boomonderzoek
boomziekten
boomstronken
verwijderen
versnipperen hout
afvoeren van hout
Voor al uw technisch installatiewerk
Tesink Elektro
Contact (BB) bomen
Koningsweg 35
6816 TG Schaarsbergen
www.bbbomen.nl
026-3010012
06-50682538
info@bbbomen.nl
Al 18 jaar de bomenspecialist
in Hoenderloo voor particulieren.
Wilhelminastraat 6a Oosterbeek • 026 - 333 20 55 • www.tesinkbv.nl
Elektra & verlichting
Ruud Smit vis en vis
Weverstraat 25 • 6862 DJ Oosterbeek
T 026 333 25 17 • www.visenvis.nl
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
VakwerkVakwerk
VakmensenVakmensen
2
de lekkerste
haring
het hele jaar
door!
׉	 7cassandra://Mt1xjPZfANTBdL89igzKeVQjI7gy6CfJoRVtGzIPM6Y`̳ e=B׉EVoorwoord door burgemeester Agnes Schaap
Beste lezers,
Het is mij een groot genoegen om een voorwoord te schrijven voor de carnavalskrant van carnavalsvereniging de Dwarsliggers. Carnaval, het feest dat ons
allemaal verbindt en waar we met veel plezier naar uitkijken. Zeker in deze tijd kunnen we wel wat vrolijkheid, gezelligheid en saamhorigheid gebruiken.
Die verbinding zagen we in 2023 natuurlijk volop bij het 100-jarige bestaan van onze gemeente. Vorst Sam – die afscheid nam – presenteerde samen met
Vorst Dennis de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Renkum in Lebret. We zijn ze daar enorm dankbaar voor.
Ook op die manier laten de Dwarsliggers zien dat ze maatschappelijk betrokken zijn! En dat dat verder gaat dan alleen
maar Carnaval bleek wel in de Kersttijd toen de vereniging kerstbomen verkocht op het Raadhuisplein om de clubkas te spekken.
Zo lijkt het met de Dwarsliggers wel het hele jaar (carnavals)feest!
Ik wens Prins Arjan de Eerste, Prinses Miranda en Hofdame Hellen een mooie regeerperiode toe.
Dat er maar veel mooie verrassingen uit de hoge hoed mogen komen!
Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor de inzet van de organisatie en alle vrijwilligers die dit evenement mogelijk maken.
Zonder jullie zou dit feest niet zo’n groot succes zijn. Dat doe ik nu hier op papier maar dat vertel ik de Carnavalsverenigingen
uit onze gemeente ook nog persoonlijk als ze te gast zijn op het gemeentehuis op de maandag voor Carnaval.
Ik wens iedereen een fantastisch carnaval toe en hoop dat jullie er net zoveel van genieten als ik.
Misschien tot ziens op de Pronkzitting of op een ander moment tijdens het Carnavalsweekend!
Alaaf!
Agnes Schaap
Burgemeester gemeente Renkum
Vervolg pagina 1
Carnaval is met voorkeur een lokaal feest.
Dit is altijd zo geweest en tot op de dag
vandaag nog steeds zo. Je viert het lokaal
met lokale ideeën en gedachtes. Sommige
gedachtes waaien over, zoals het Rijnlands
carnaval is overgewaaid naar Oosterbeek.
Dat kunt u herkennen aan de steek met
koningsfazantveren van onze Prins en zittingsavonden
vol theater, dans en muziek.
Allemaal met een eigen sausje eroverheen,
zoals wij het hier lokaal hebben afgesproken
met elkaar.
Bouwvakker of advocaat, vrouw of man,
rijk of arm het maakt niet uit. Iedereen is
gelijk en heeft zijn of haar aandeel binnen
de vereniging. Tijdens de carnavalsperiode
staat alles even op de kop en mag het
Mevrouw van der
Kracht werd geboren
op 19 november
1955 in
Oosterbeek. Zij is
daadwerkelijk een
sieraad van vrijwillige
maatschappelijke
inzet. Bescheiden,
betrokken en met een
enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Door
haar inzet kunnen verschillende personen,
verenigingen, besturen en andere maatschappelijke
organisaties functioneren. Iets
wat mevrouw van der Kracht zelf graag relativeert
en zelfs kleiner maakt. Zij blijkt deze
vrijwillige inzet alleen niet van een vreemde
te hebben. Haar vader stond in 1992 ook al
op het podium om opgenomen te worden in
de Ridderorde van het Steenen Kruus. We
kunnen dan ook stellen dat de familie van
der Kracht graag haar steentje bijdraagt aan
een fi jne maatschappij.
Mevrouw van der Kracht is vanaf 1982
bewindvoerdster van een bewoonster uit
het Thomashuis. Hiervoor handelt zij administratieve
zaken af. Deze bewoonster voelt
als een zus voor mevrouw van de Kracht.
Eén van de hoogtepunten samen is hun bezoek
aan het concert van Andre Rieu in het
afgelopen jaar.
Zij heeft vanaf de jaren 90 gedurende 10 a
15 jaar de begeleiding van het Nederlands
koor van de St Bernulphusparochie op zich
genomen.
www.dwarsliggers.com
masker op of af? Het is maar hoe je het
ziet.. De uitdossing in kleding zorgt ervoor,
dat rangen en standen vervagen.
Maar wat is carnaval nou eigenlijk voor ons
als Dwarsliggers. Het ondernemen met elkaar,
het beleven met elkaar, het verwerken
met elkaar, het voor elkaar klaar staan,
het feest met elkaar, het in gesprek gaan
met elkaar. Het is als het waren een verzamel
woord van heel veel zaken, die een
alle één ding gemeen hebben. Het met elkaar
zijn.
Ik hoop u graag te zien in Proathuus Lebret
tijdens de dolle dagen, zodat we carnaval
vieren met elkaar!
Vorst Dennis
Uitreiking Ridder van het Steenen Kruus
Van het Arnhemse symfonieorkest “Nova”
was zij voorzitter in de begin van de jaren
2000 en speelt hier tot op heden nog steeds
op de dwarsfl uit.
Al ongeveer 15 jaar schenkt zij samen met
haar zus na de kerkdienst in de St Bernulphuskerk
een kopje koffi e.
Zij was voorzitter van Crossover Oosterbeek
van 2017 tot 2023. Zij speelt hier tot op heden
nog steeds saxofoon.
Vanaf 2018 vervult zij de functie van voorzitter
van het bestuur van GemeenteBelangen
Renkum.
In het Gastenhuis Oosterbeek is zij vanaf
2021 vrijwilliger. Voor zo’n 20 personen
heeft zij persoonlijke aandacht door te gaan
wandelen en een praatje te maken en ondersteunt
zij in de woonkamer van het Gastenhuis.
Zij
is tevens vrijwilliger in de Wereldwinkel
Oosterbeek vanaf 2021.
Deze staat van dienst is bijzonder noemenswaardig.
Zowel op menselijk, muzikaal als
op bestuurlijk vlak fl oreert mevrouw van der
Kracht.
Daarom heeft het carnavalsvereniging De
Dwarsliggers behaagd haar op te nemen in
de Ridder orde van het Steenen Kruus.
Gouden Dwarsligger voor Erwin van der Horst
Erwin is sinds 2007 lid. De eerste twee jaar nog zonder
functie maar in 2009 werd hij gevraagd lid te worden van
de Raad van Elf, waar hij in 2010 na installatie offi cieel is
toegetreden.
Erwin draaide mee in vele commissies die er voor zorgen
dat het Eusterbeekse carnaval georganiseerd kan worden.
Maar hij wilde nog wel een stapje verder, namelijk
Prins Carnaval worden.
Tijdens carnavalsseizoen 2012/2013 ging hij door het
leven als Prins Erwin uut ’t Koningsdal.
Erwin zet zich ook extra in voor het Sociaal Carnaval zoals de
bezoeken aan scholen en verzorgingshuizen. In 2013 is hij vice-president van de
Raad van Elf geworden en sinds 2021 is hij President.
Naast dit alles, en nog meer, regelt Erwin ieder jaar voor een goed gevuld stamppotten
buffet op de de dinsdagavond, en de haringen die ter afsluiting van het carnaval
op de dinsdagavond worden genuttigd.
Daarom heeft het Bestuur der Dwarsliggers vorig seizoen gemeend
Erwin van der Horst de Gouden Dwarsligger uit te reiken!
Jaargang 65 nummer 65
Huisorde voor Tom Hesseling
Tom zette zijn eerste stappen binnen Carnavalsvereniging
De Dwarsliggers in 1997 als Jeugdprins.
Daarna is hij lid gebleven en heeft vele rollen vervuld.
- Trompettist bij Hofkapel de Kakofonies
- Raad van Elf lid
- Preases van het convent Jeugdprinsen
- Sinds 2016 is hij adjudant van de Vorsten
- Prins der Dwarsliggers (2019-2021)
- Preases van het convent Prinsen en Hofdames
- Prinsenbegeleiding
En naast deze publiekelijke functies doet en regelt Tom nog véél meer.
Daarom heeft het Bestuur der Dwarsliggers vorig seizoen gemeend om
Tom Hesseling op te nemen in de Huisorde der Dwarsliggers!
3
׉	 7cassandra://LkH_rGeINe81KFqvdQohnWXQVywNkLq61tYiJZTxRQw&`̳ e=Ce=B
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://6UrQsov6Ksma7G5sjmiia_rQikdyB4lw5egw2WZBl2c R?`׉	 7cassandra://QnisDEJ9KIN-opIjq8CNa1nBPwijVdj5b7qP9b6cUBM]N`P׉	 7cassandra://t6FW7RPGCErLqlcC9bZnYjle5Y1wPIg3P1slAb_Mt94!L`̳ e=hט Z Zu׉׉	 7cassandra://ijwVgA2877yuxQSZ88O0a-oso9TJPn9bgkaxu7tZfdk `׉	 7cassandra://ddLq3FqlwN89lVSmCeIucZsv2OCNSbCai58H9tT8pWE͜]`P׉	 7cassandra://G9oztaQi57WKlLlkPL_qjak9yHB5yKXbQy_7mI53vlY2`̳ e=jנe=p GD9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈנe=o 9ׁHmailto:info@meijerensiegers.nlׁׁЈנe=n \ "9ׁHhttp://www.deweerdmetaal.nlׁׁЈנe=m s(&9ׁHmailto:info@deweerdmetaal.nlׁׁЈ׉EDE WEERD
METAALBEWERKING BV
CNC DRAAIEN / FREZEN
Hooiland 5 6666 MJ Heteren
Tel.: 026 - 472 21 22
Fax: 026 - 472 08 83
E-mail: info@deweerdmetaal.nl
www.deweerdmetaal.nl
08 83
Utrechtseweg 208
6862 AX Oosterbeek
Tel.: 026-3341047
E-mail: info@meijerensiegers.nl
Autobedrijf Janssen BV
Uw vertrouwde adres voor
nieuwe en gebruikte auto’s
Onderhoud
Reparatie
A.P.K.
Vogelweg 18 - Oosterbeek
Tel. 026 - 333 29 87
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
4
׉	 7cassandra://t6FW7RPGCErLqlcC9bZnYjle5Y1wPIg3P1slAb_Mt94!L`̳ e=D׉E׉	 7cassandra://G9oztaQi57WKlLlkPL_qjak9yHB5yKXbQy_7mI53vlY2`̳ e=Ee=D
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://0SEGSJpPB22D2xb1ZNdPJF8f3K00ZgIJ5IrTV3zDH8M /i`׉	 7cassandra://AjYuJNZn2maYwQrRjMGCM7Tm0vSDclrTngCXd-mmSnMP`P׉	 7cassandra://ah_Vjorbj0bILuPyD5-HgXYMKngmSTW8LvUHpbleZX8`̳ e=qט Z Zu׉׉	 7cassandra://QmdLcMtFGr6NHVnNIl8kG0XT84hoDleqUVwsBqPEUhc `׉	 7cassandra://Bgi8pUZygL-evHqk9VlFqQbgitCyHUTtVbQhSxcYO1o}r`P׉	 7cassandra://5vte7W6wetZFy-wmdo7cCEamij5ek0XaZHomnkjVIvw(`̳ e=rנe={ M9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈ׉ETOTAAL
HV
Centrale Verwarming ketel
Gas, Water en Electra
Loodgieterswerk
Dak en Zinkwerk
Van Toulon van der Koogweg 4
6862 EC Oosterbeek
026-33 33 821
www.hairstudiobybianca.nl
24/7 STORINGSDIENST
Weverstraat 5
6862 DJ Oosterbeek
Tel.: 06-20037146
info@hvtotaalinstallatie.nl
accountancy
Autobedrijf
W. Klaassen & Zn.
Accountants
Reparatie en onderhoud van alle merken auto’s
Gespecialiseerd in Ford
Benedendorpsweg 121 - 6862 WE Oosterbeek
E-mail: w.klaassen@planet.nl - www.w-klaassen.com
Belastingadviseurs
Financiële Planners
Weverstraat 81-83 - 6862 DL OOSTERBEEK
Tel: 026-4820090 - Fax: 026-4820089
www.kw-accountancy.nl
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
De Kruijf & De Waal
INSTALLATIE
INSTALLATIE
TOTAAL
6
׉	 7cassandra://ah_Vjorbj0bILuPyD5-HgXYMKngmSTW8LvUHpbleZX8`̳ e=F׉ECARNAVAL
IN
EUSTERBEEK
KLEURWEDSTRIJD
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
7
Naam
Leeftijd
Lever jouw ingekleurde tekening in bij de ingang van Lebret tijdens de kindermiddag op 10 februari.
De winnaar van de kleurwedstrijd wordt tijdens deze middag bekend gemaakt.
׉	 7cassandra://5vte7W6wetZFy-wmdo7cCEamij5ek0XaZHomnkjVIvw(`̳ e=Ge=F
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://jsI63v1_d6JTJeeaMaTb0uY1c99LP6M9D1V8cQ-bBvQ W`׉	 7cassandra://9rCxCk0qi30g7ZIqj_MmSCx15FaKleJ9XHdKVBsmDrUta`P׉	 7cassandra://TbVV_qifMg8_VhfntacRDFiSxVl_JVScxrch3b1qd5c(e`̳ e=|ט Z Zu׉׉	 7cassandra://I5raJw7_HcXP-ud7pn7gYTd8YXXh7qYsKWPBv-qcID8 "`׉	 7cassandra://yoN2PpxNdb40lWYbYC1TxpOms7qYhLXz38my4xwifU8Mu`P׉	 7cassandra://rTm6wAPXkJkbxyQrmSydoo1TQR7Qw_m3fnmZY60U-DY`̳ e=}נe= D9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈ׉EBIJ PROFILE KUN JE TERECHT VOOR:
Voor je auto wil je alleen het beste. Het beste onderhoud, de beste reparaties, de beste
banden en velgen en de beste service. Kortom, full service waar je blij van wordt. En je
auto ook. Voor de beste prijs natuurlijk. Dat kan.
Bij Profi le Car & Tyreservice. Je bent van harte welkom!
KOOS VAN ELK
Arnhem Snelliusweg 24, 6827 DH
T 026 364 42 11 www.profi le.nl/arnhem
Duiven Impact 9, 6921 RZ
T 026 312 18 10 www.profi le.nl/duiven
Heteren Weerbroek 3, 6666 ML
T 026 472 17 71 www.profi le.nl/heteren
Huissen Nijverheidsstraat 10a, 6851 EJ
T 026 325 52 30 www.profi le.nl/huissen
SCHOON GEKLEED
IS GOED BESTEED
bij
DE STOMERIJ
Weverstraat 41, 6862 DK Oosterbeek
Telefoon 026-3390291
Colofon:
Artikelen:
Foto’s:
Layout:
Drukwerk:
Wij maken graag een afspraak
met u in
PR-Commissie
Henk Buist
Claudia van de Pavert
Advertenties: Sponsorcommissie Dwarsliggers
Internetsite:
PR-Commissie, Declare
Duoshop
www.dwarsliggers.com
www.dwarsliggers.com
Oosterbeek om uw
drukwerk te bespreken.
Telefonisch bereikbaar
op maandag, dinsdag en donderdag
van 10.00 tot 14.00 uur
026-3336847
info@duoshop.nl
www.duoshop.nl
Bij inlevering van
deze coupon
krijgt u 25% korting!
* wasgoed
* stoomgoed
* reparatie
Jaargang 65 nummer 65
8
׉	 7cassandra://TbVV_qifMg8_VhfntacRDFiSxVl_JVScxrch3b1qd5c(e`̳ e=H׉EAan alle carnavalsvierders in het Rijk der Dwarsliggers een driewerf alaaf!
Wij, Prins Arjan de 1ste,
 Geboren te Aalten, uit het geslacht Krieger
 Opgegroeid in het Oosten, als Achterhoeker thans residerend te Ernem in landgoed de Laar
 Preses van het elektrische gilde der spanningzoekers
 Graaf van wanorde in de eigen keet
 Getrouwd met een echt Ernems meisje, Prinses van de haardracht, Hertogin van de glooiende landschappen Miranda
 met aan onze zijde Hofdame Hellen, zuster van de Prinses en opgenomen in carnavalsfamilie van der Horst.
Voorgedragen en uitverkoren tot Prins van het Rijk der Dwarsliggers door de immer wijze en illustere Heeren van de Senaat en bij gratie van alle Dwarsliggers proclameren:
Ten eerste: Ik Prins Arjan de 1ste ben d’r 1 met een grote woordenschat,
maar praoten kan ik het beste in het plat.
Ten tweede: Dat naast blauw en wit, groen de nieuwe kleur is gebleken,
en dat deze kleur op ieders outfi t niet mag ontbreken.
Ten derde: Wij hoeven niet altijd in de belangstelling te staan,
we lopen in de polonaise ook rustig eens achter jullie aan.
Ten vierde: De Prins en Prinses wonen in de naast gelegen stad,
maar zijn tijdens de dolle dagen veel te vinden nabij het Prinsenpad.
Ten vijfde: Gemeente Renkum viert het bestaan van 100 jaar,
voorlopig zijn wij met feesten ook nog lang niet klaar.
Ten zesde: Jong en oud zullen we zeker gaan vermaken,
met heel veel drankjes in alle smaken.
Ten zevende: Goed drinken hoort bij ieder feest,
Ten achtste:
maar water is pas lekker als het door de brouwerij is geweest.
Deze carnavalsdagen gaan we samen hossen en huppen,
we maken een groot feest met een dorp vol yuppen.
Ten negende: Prinses Miranda dat is nu nog haar naam,
maar zij zal als prinses Sarah de dolle dagen ingaan.
Ten tiende: Een wijze raad als je straks naar huis toe gaat
na een avond van bier en gein,
laat een taxi of fi ets uw vervoersmiddel zijn.
Ten elfde:
Wij hebben vooraf al zoveel lol beleefd, maar vergeet nooit:
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!
Samen met Prinses Miranda, Hofdame Hellen en met u gaan wij er een spetterend seizoen van maken!
Opgetekend en uitgesproken in ’t Proathuus te Eusterbeek
11 november 2012 + 11
Prins Arjan de 1ste van het Rijk der Dwarsliggers
Ik, Jeugdprinses Kensi van het Deel tot in het Kasteel, proclameer het volgende:
Ten eerste:
Dat ik hoop voor volgend jaar, op weer een jeugdprinsenpaar.
Ten tweede:
Dat er een manege bij zal komen in Eusterbeek, zodat een ieder kan leren rijden, zelfs een leek.
Ten derde:
Dat ik blij ben met onze “nieuwe” trolleybus, die zal rijden tot aan de lus.
Ten vierde:
Dat de overheid ons niet vermijd, maar alles doet wat ons verblijd.
Ten vijfde:
Dat er meer bezoek komt in het verzorgingshuis, zodat bewoners niet gekluisterd zijn aan de buis.
Ten zesde:
Dat de prijzen in de winkels niet verder zullen stijgen, zodat we allen weer de touwtjes aan elkaar kunnen rijgen.
Ten zevende:
Verduurzamen moeten we snel leren, zodat de verbouwingen van ons Lebret niet zullen stagneren.
Ten achtste:
Dat drinken en rijden niet samen gaan, dus het is beter de auto te laten staan.
Ten negende:
Dat Adjudant Tom ons nog lang mag begeleiden, want nog een grote exit moeten we zien te vermijden.
Ten tiende:
De vereniging is op zoek naar hulp handig en sterk, want vele handen maken licht werk.
Ten elfde:
Maar het is tijd om nu te stoppen hier, want het is tijd voor het maken van plezier.
Was getekend: 19 januari 2024
Jeugdprinses Kensi
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
9
׉	 7cassandra://rTm6wAPXkJkbxyQrmSydoo1TQR7Qw_m3fnmZY60U-DY`̳ e=Ie=H
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://Zn8NWWLPMDy1i4GwdRtX97iDA4JeTmoi4yaOMS-bdbc $`׉	 7cassandra://bVvEbSc8rQqRb9GRmZbIlBfcU029Q3_BzjX4YgkFqOwa`P׉	 7cassandra://XsuTTq10nZ6UT-H7G9uViYmsnPhUpcHfeLx6Q42zoCY#`̳ e=ט Z Zu׉׉	 7cassandra://ApHkcb3MC7d0FoKDGaVrNGyoMopt9FKbgDeL6BilclQ T`׉	 7cassandra://uz5OPumKk_MFmXIhV6MS0umiJ9KgadJJ0uYZuNv90G4O`P׉	 7cassandra://63O_i3zKkGtinCtaB6FnFLW_LhbnP9u_JQ8H3mJDMC0`̳ e=נe= GD9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈנe= 9ׁH &mailto:info@oudeherbergh-oosterbeek.nlׁׁЈנe= (̬9ׁH "http://www.boomkwekerijvaneeten.nlׁׁЈנe= ̻9ׁHhttp://www.autohooijer.nlׁׁЈ׉E• Mooie 4 persoons stacaravans voor de verhuur.
• Huurperiode voor het gehele jaar.
• Indeling:
1 slaapkamer met een dubbel bed
1 slaapkamer met 2 eenpersoonsbedden
badkamer met wastafel, toilet en douche
woonkamer
keuken met gasfornuis, koffi ezetapparaat, magnetron
en koelkast
verwarming gaskachel en geiser/cv
set tuinstoelen
• parkeren op parkeerplaats (75 meter)
• Prijs verhuur € 200,- t/m € 370,- per week all-inn.
v
rij
e
e
w
k
Bomen
Heesters
Coniferen
Klimplanten
Vaste planten
Autobedrijf Hooijer B.V.
Boomkwekerij van Eeten
Lebretweg 53 - Oosterbeek
Tel.: 026-3342037
www.autohooijer.nl
Van Limburg van Stirumweg 14
6861 WL Oosterbeek
026 - 3341560; fax 026-3341996
www.boomkwekerijvaneeten.nl
Utrechtseweg 245, Oosterbeek
Voor reserveringen bel: 026-3333274
E-mail: info@oudeherbergh-oosterbeek.nl
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
n
a
k
m
e
E
o
10
e
t
o
B
n
׉	 7cassandra://XsuTTq10nZ6UT-H7G9uViYmsnPhUpcHfeLx6Q42zoCY#`̳ e=J׉E׉	 7cassandra://63O_i3zKkGtinCtaB6FnFLW_LhbnP9u_JQ8H3mJDMC0`̳ e=Ke=J
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://Bf_7bWI2y4UakU3z_oo5pQDLCb7MWYmXI35pxi3JbCE `I`׉	 7cassandra://_nKybXPrYieKuIuNRsoGDK_SWRX2eA_1Q6VKaU2K7wgR_`P׉	 7cassandra://QZfc_8M7ruwVhV7vg1KgT9u8K_jDsc5JJfbJscdSGrc]`̳ e=ט Z Zu׉׉	 7cassandra://XOw6nZIWeyu08LkHhw7HjpXp68Gh9zUJ_y9FBjof0Tk t`׉	 7cassandra://vvL0xaYqDhvEptLir5bSRNPZ-jqEtjlHoSlhqthgwN8N<`P׉	 7cassandra://HjIM-v6LxCRWG3otWOAsklkWqQeYtMfNcLWi7mnT-Ig`̳ e=נe= M9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈ׉E;SCHOONOORD
Gelegen in de winkelstraat van Oosterbeek
Parkeerplaats
Lunch
Wij bieden u een gevarieerde lunchkaart.
Met o.a. warm en koud belegde broodjes, onze
“Lunch Speciality Schoonoord” met een glaasje soep,
drie kleine broodjes belegd met brie, filet american,
Gelderse achterham en een kleine salade met
gerookte zalm.
Lunch, Borrel en Diner
Terras & Serre
Kindvriendelijk met kindermenu
Borrel
Ook voor een gezellige borrel kunt u bij ons terecht.
Wij bieden een gevarieerd assortiment borrelhapjes
of geniet van onze borrelplank “Borrel Speciality
Schoonoord” met diverse koude en warme
gerechtjes.
Diner
Geen zin om te koken? Dan doen wij dat met liefde!
Ruime keuze aan voorgerechten, hoofdgerechten
en voor de lekkere trek nadien serveren wij ook
heerlijke desserts.
Naast onze standaard menukaart hebben wij in de
herfst en winter ook een wild kaart. Met wild uit
Gelderland en een stukje Duitsland. Uitsluitend wild
beheer.
(H)eerlijk eten voor een goede prijs.
(026) 333 30 51
info@restaurant-schoonoord.nl Woensdag tot maandag (10.00 uur tot 22.00 uur geopend)
׉	 7cassandra://QZfc_8M7ruwVhV7vg1KgT9u8K_jDsc5JJfbJscdSGrc]`̳ e=L׉EGestampte pot
Een van de vele tradities van ons Carnaval
is de boerenkoolmaaltijd op de dinsdagavond.
Onze gezamenlijk maaltijd op de
laatste carnavalsdag.
Een goed gevuld buffet staat voor de carnavalisten
klaar met keuze uit boerenkool,
hutspot, zuurkool, diverse toppings en jus.
Natuurlijk horen bij deze typisch Hollandse
kost ook gehaktballen en worst.
Na 5 dagen carnaval, is dit een heerlijke afsluiter
van het Frühschoppen en een goed
begin van de laatste carnavalsavond.
De stamppotten worden ieder jaar gemaakt
door leden van “De Gestampte Pot”,
dat grotendeels bestaat uit oud-Prinsen.
Zij zorgen er ieder jaar weer voor dat
er heerlijke stamppotten klaar staan voor
leden, sponsoren en eventuele andere
genodigden.
Onze boerenkoolmaaltijd wordt dit jaar
mede mogelijk gemaakt door
onderstaande sponsoren.
Bedankt!
Slager en Worstmaker
Catering & Partyservice
E. v.d. Bovenkamp
Dorpsstraat 77 - Renkum
Tel.: 0317 - 312 470
Zin in een lekkere stamppot?
Hierbij het Boerenkoolrecept voor 4 personen:
600 gr gesneden boerenkool van de Coop
1000 gr kruimige aardappels (geschild)
2 scheutjes warme melk
40 gr boter
2 theelepels mosterd
peper en zout indien gewenst voor de smaak
Snufje nootmuskaat
Serveer de boerenkool met rookworsten van Slagerij van de Bovenkamp
en met de gehaktballen van Cafetaria ‘t Stoepje.
Optioneel toe te voegen:
Gebakken spekjes
Lekker met:
piccalilly
Amsterdamse uitjes
appelmoes
pindasaus
Eet smakelijk!
* Catering
* Salades
* BBQ pakketten
* Belegde Broodjes
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
13
׉	 7cassandra://HjIM-v6LxCRWG3otWOAsklkWqQeYtMfNcLWi7mnT-Ig`̳ e=Me=L
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://5L0xIbYPlkVvzaj8KE6c70QZ9nmIvjfeOmGxFwQD19M W`׉	 7cassandra://DuK4bt5NBGiJCCVoN70uH_C3ZDrGfcwUOSPHfogV8zg`B`P׉	 7cassandra://rYobajjxLjdPqWCeWAY-gwC5suatHLbvVitpBm4fyBc#`̳ e=ט Z Zu׉׉	 7cassandra://t03v5dYhNqzF0Rk5qWHn1v4m26dyZPDFL6S11Bfgdpw ó`׉	 7cassandra://_TG5xSNb9dFNS1qwH1LP2Xz0gdk_2UKU-WCs6yF6Kio^?`P׉	 7cassandra://QQRoyf603aZTF0QOxWczCYOPMoOxrqIsBocmcghuDKI`̳ e=נe= D9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈנe= Tz9ׁH $mailto:secretariaat@dwarsliggers.comׁׁЈ׉E]Charlie’s
HAIRFASHION
Uw advertentie volgend jaar op deze plek?
VERKOPEN
VERTROUW OP
Neem contact met ons op
voor de mogelijkheden!
Dit kan via e-mail:
sponsoringdwarsliggers@outlook.com
Volg C.V. De Dwarsliggers op Facebook, Instagram en Youtube en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en meer.
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
14
׉	 7cassandra://rYobajjxLjdPqWCeWAY-gwC5suatHLbvVitpBm4fyBc#`̳ e=N׉ESociaal Carnaval
(Wat is dat nou weer?)
Sociaal Carnaval is een beetje een gekke term, want carnaval is per defi nitie sociaal.
Dat wil zeggen; alleen carnaval vieren kan niet. Je viert altijd carnaval samen
met anderen. Er is geen lol aan om je te verkleden als anderen niet kijken.
Alleen een polonaise lopen of inhaken en meedeinen op muziek is een
beetje onzinnig en zelfs onmogelijk. Carnavalsmuziek maken, zoals onze Hofkapel
dat doet, heeft geen zin als er geen carnavalspubliek is. Alle Dwarsliggers
vinden carnaval een fantastisch feestje dat je samen met anderen viert.
Maar De Dwarsliggers víeren niet alleen carnaval, ze organiseren het ook met
speciale carnavalsregels, -protocollen en -tradities. Zo’n negen carnavalsfeestjes
worden in het Proathuus gehouden voor iedereen die ook van een carnavalsfeestje
houdt. Maar dat is niet alles. De Dwarsliggers zien het als een erg belangrijk
taak om het feest van carnaval ook te brengen bij kinderen, ouderen en
mensen met een beperking. De term Sociaal Carnaval wordt al vele jaren gebruikt
voor het organiseren van carnavalsactiviteiten voor deze specifi eke doelgroepen.
In de carnavalsperiode worden verzorgingshuizen bezocht. Er wordt dan een programma
aangeboden met zang, dans, muziek en carnavalstraditie. De Hofkapel
blaast een deuntje, de gardes laten hun beste dans zien en de Carnavalshoogheden
laten de mensen glunderen en lachen met hun optredens. Op deze wijze komt een
stukje van het leven de verzorgingstehuizen binnen en brengen we een portie vertier.
In het Proathuus organiseren we voor ouderen ook nog een middagpronkzitting als
een soort theatermiddag.
Niet alleen aan de ouderen wordt gedacht. Ook de jonge en de oudere kinderen
komen aan hun trekken. Al vele jaren worden de Oosterbeekse en Doorwerthse
scholen bezocht. Deze scholen hebben meestal hun eigen carnavalsprogramma
dat wij met ons bezoek mogen opluisteren. De Jeugdprins en de Jeugdprinses
proberen het feestje een beetje op te stoken en de gardes laten hun dansen zien.
De kinderen komen niet alleen op de scholen aan hun carnavalstrekken, maar
ook tijdens een speciaal feestje in het Proathuus. Deze kindermiddag bestaat
al bijna net zo lang als de Dwarsliggers zelf. De middag is gevuld met
een optreden, lekker dansen, muziek en veel serpentines en confetti gooien.
Ook de oudere kinderen hebben met hun tieneravond “Dwars” hun eigen
feestje. Op geheel eigen wijze vieren zij het carnaval met leeftijdsgenoten.
Dat gebeurt de laatste jaren in samenwerking met vrijwilligers van Phoenix.
Om deze activiteiten mogelijk te maken is natuurlijk geld nodig. Daarvoor
zijn veel Dwarsliggers in de weer. Bijvoorbeeld met de verkoop van Kerstbomen.
Of u komt ons tegen als we zwerfafval opruimen. Daarnaast dragen
we bij aan festiviteiten in het dorp en halen oud papier op. We steken
graag de handen uit de mouwen om Sociaal Carnaval mogelijk te maken.
Uitnodiging Sleuteloverhandiging
Op zaterdag 10 februari
zal de sleutel van de het dorp Oosterbeek weer worden overhandigd door
burgemeester Agnes Schaap aan C.V. De Dwarsliggers.
Een feestelijk moment want dan kan het feest écht beginnen!
aansluitend zal onze Carnavalsmascotte “Jan de Stoker” worden onthuld.
Hij die waakt over de carnavalisten in Eusterbeek tijdens de dolle dagen.
zaterdag 10 februari, plein 1946, 13:30 uur
U bent allen van harte welkom hierbij aanwezig te zijn.
Lid worden?
Oosterbekers vieren Carnaval
vieren carnaval
Wilt u lid worden van Carnavalsvereniging
De Dwarsliggers Oosterbeek?
Mail uw gegevens naar:
secretariaat@dwarsliggers.com
De jaarlijkse contribu� e van een
lidmaatschap bedraagt:
Tot 16 jaar € 11,00 per seizoen
16 tot 18 jaar € 22,00 per seizoen
Vanaf 18 jaar € 33,00 per seizoen
op z’n best, op z’n best.
De Raad van Elf met de Prins voorop
en daar achteraan host de rest, host de rest.
Heel het dorp viert feest.
Mensen zet hem op.
Van Benedendorp tot de Kale Kop.
Heel het dorp viert feest.
Mensen zet hem op.
Van Benedendorp tot de Kale Kop.
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
15
׉	 7cassandra://QQRoyf603aZTF0QOxWczCYOPMoOxrqIsBocmcghuDKI`̳ e=Oe=N
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://5D82fz8pwZgX7fr26kxUHTPUoLryGWiXtyKR-AlsRXY `׉	 7cassandra://ycqEiqgqHco6as5n-6zF3l0fOKZhYUvnIuY9S8Cu-Tg9!`P׉	 7cassandra://XWFVKOAak6JR64yu6eCtRRW9Bnnq6p8N9Zv4_Jgi40wm`̳ e=ט Z Zu׉׉	 7cassandra://X9TKIDKUFjdjhmaj2YBs6qtmzjeRpt5b8AqtnNhC-MQ +`׉	 7cassandra://KRH7NKBYYv2TXdVVKje_EvZP08OOab93c_7VGywGkmY``P׉	 7cassandra://eKDcE0T9_B7TqB1Jqq8NGbNGWnOrOQjgZ08EDSz4zB4`̳ e=נe= M9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈנe= T9ׁHhttp://vergeten.AlׁׁЈ׉E׉	 7cassandra://XWFVKOAak6JR64yu6eCtRRW9Bnnq6p8N9Zv4_Jgi40wm`̳ e=P׉E=Woord van de President van de raad van 11
Dankwoord Vorst Sam
Zoals ieder jaar zijn we met een grote groep
mensen bezig om tijdens carnaval een mooi
programma neer te zetten.
Er is voor een ieder iets te doen in Zalencentrum
Lebret. Van jong (kindermiddag) tot
oud (senioren pronkzitting) en alles wat daar
tussenin zit.
Dit alles kost geld, best veel zelfs, en daarom
zijn we het hele jaar te zien in het dorp
om de handen uit de mouwen te steken en
zo de clubkas te spekken. Zo helpen we o.a.
in de horeca tijdens Koningsdag, Airborne
Wandeltocht, Airborne Herdenkingsweekend
en het Freedom Festival in de Concertzaal.
Daarnaast wordt er een aantal keer
per jaar zwerfafval geprikt in Oosterbeek en
zijn we zelfs twee keer per maand achter de
vrachtwagen te vinden om oud papier op te
halen.
Dit jaar hebben we meegedaan aan ‘Zomer
in Gelderland’, een programma van ‘’Omroep
Gelderland’’, waarbij er meerdere opdrachten
gedaan moesten worden door het
Team van Tien bestaande uit mensen van
verschillende verenigingen binnen de gemeente.
Per geslaagde opdracht kon een X
bedrag verdiend worden voor een zelfgekozen
goed doel.
Voor ons was dat de verduurzaming van
Zalencentrum Lebret voor Stichting tot het
Behoud van het Parochiehuis. Hierbij kregen
wij hulp van een groot aantal inwoners
en werd het een zeer geslaagde dag met
een leuke opbrengst.
Onze inzet tijdens de Airborne festiviteiten
op het Raadhuisplein werd daar beloond
door ‘Oosterbeek in Beweging’, zij hebben
het verdiende bedrag verdubbeld!
Maar nu even terug naar carnaval.
Wij hebben al heel wat leuke avonden
gehad die begonnen met de bekendmaking
van de nieuwe Prins.
Voor mij persoonlijk een bijzonder jaar met
mijn zwager als Prins Arjan, schoonzus
Prinses Miranda en mijn eigen vrouw als
Hofdame Hellen.
Als vereniging bezoeken we gedurende
het seizoen en soms zelfs buiten het seizoen
verschillende carnavalsverenigingen.
Tijdens de prinsenreceptie in december jl.
zagen we dat dit ook op prijs wordt gesteld
want veel verenigingen brachten ons ook
weer een bezoek.
We hopen u te mogen ontmoeten bij een
van onze carnavalsactiviteiten. Of het nu
tijdens de sleutel- overhandiging is op Plein
1946 op carnavalszaterdag, of tijdens een
van onze feestavonden in Lebret.
Carnaval vier je samen!
Graag tot ziens
Alaaf, alaaf, alaaf!
President der Dwarsliggers
Erwin van der Horst
Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan.
De tijd van gaan is nu gekomen.
Na bijna 7 jaar als Vorst te hebben mogen regeren,
is het soms tijd voor iets anders.
Na bijna 7 jaar als Vorst te hebben mogen regeren,
is het tijd om het stokje volledig over te dragen.
Na bijna 7 jaar als Vorst te hebben mogen regeren,
is het tijd om anders carnaval te vieren.
Na bijna 7 jaar als Vorst te hebben mogen regeren,
is het tijd om te stoppen.
Even terug in de tijd; acht jaar geleden
werd ik door toenmalig Vorst Jeroen en
Vorst Gerwin gevraagd om het stokje
over te nemen. Maar dat gaat niet zomaar,
daarvoor moest ik eerst een jaar
meelopen als Aspirant Vorst. Een soort
van test. Ik ben hiervoor geslaagd en op
11 november 2017 werd ik officieel geïnstalleerd
als Vorst Sam. Een jaar samen
met Jeroen en Gerwin, want ook naast
mij zou er een tweede Vorst komen
om samen te regeren over het Rijk der
Dwarsliggers. Met wie zou ik dat gaan
doen? Daar hoefde ik niet lang over na
te denken. Gelukkig Dennis ook niet en
zo doende werd het tijd om in 2018
Aspirant Vorst Dennis voor te dragen
aan het Rijk. Met als gevolg een jaar
later in 2019 de officiële installatie, door
het Convent Vorsten, van Vorst Dennis.
Het duo was compleet.
In hetzelfde jaar van mijn installatie als
Aspirant Vorst was er nóg een mooi moment
voor de vereniging. De installatie
van Adjudant Tom. Een moment dat weinig
mensen vergeten.Als ondersteuner
van de Vorsten is deze taak hem op het
lijf geschreven. Zowel Vorst Dennis als ik
zagen nog wel eens iets over het hoofd,
maar altijd was onze reddende engel
daar. De Vorsten met Adjudant noemt
men de Raad van State, met dit drietal
is de Raad van State compleet.
www.dwarsliggers.com
Maar waarom
dan toch
stoppen?
Dat zal ik even kort toelichten. Ik
denk dat iedereen het wel kent; soms
is het tijd voor iets anders. En nee niet
zonder carnaval maar carnaval weer op
een andere manier vieren. Iets meer op
de achtergrond, iets minder verantwoordelijkheden
maar blijven genieten. Misschien
er zelfs wel een beetje extra van
genieten. Na hele mooie jaren gehad te
hebben met deze twee heren en een
fantastische vereniging achter ons, kunnen
zij dit nu prima met z’n tweeën. Tijd
voor mij om een stapje terug te doen.
Maar wat heb ik een fantastische jaren
gehad en wat een voorrecht was het om
als Vorst der Dwarsliggers zeven jaar
lang op het podium te mogen staan.
Een plek waar vriendschappen ontstaan.
Een plek waar ik mij altijd thuis
heb gevoeld.
Namens mijzelf, Vorst Sam, wil ik iedereen
binnen, maar ook buiten de vereniging
bedanken voor ieders vertrouwen
en inzet voor de vereniging. Zoals ik
altijd zeg: “Waardeer elkaar en elkaars
inzet.” Onze vereniging is een plek waar
vriendschappen ontstaan, koester deze!
Bedankt en Alaaf
Vorst Sam
Jaargang 65 nummer 65
17
׉	 7cassandra://eKDcE0T9_B7TqB1Jqq8NGbNGWnOrOQjgZ08EDSz4zB4`̳ e=Qe=P
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://nLhr04UpXWf2DCfCckFSSJcK2KFQ_j9vuasmVyAu1YI 7`׉	 7cassandra://vd1nhH5gqMNTE94fnqcmyEWec8y2cTpxRBVWoAQjz0Qe`P׉	 7cassandra://0KdBt5QaE2kf8Wgb5Me_Iyf9Wbgdi2QIo1dEN4-Ucns%`̳ e=ט Z Zu׉׉	 7cassandra://6g9eqtU-gW85V20tgQsXUv0IcRHHV9f7Gpuvewu5jQo }`׉	 7cassandra://Xxx_4FWtyKGxBTe7kXwoHKXi929XVvTC063ghi_Gee4͕`P׉	 7cassandra://sy20xwu2zptePaema2UERlQPfgzW3KseHA7MDUjtmcs3D`̳ e=נe= GD9ׁHhttp://www.dwarsliggers.comׁׁЈנe= ̝9ׁHmailto:info@beimutti.nlׁׁЈנe= ̼̙9ׁHhttp://www.beimutti.nlׁׁЈ׉E Plein 1946 3 - 6862 DV Oosterbeek
Tel: +31 26 7009 740
www.beimutti.nl - Mail: info@beimutti.nl
www.dwarsliggers.com
Jaargang 65 nummer 65
18
׉	 7cassandra://0KdBt5QaE2kf8Wgb5Me_Iyf9Wbgdi2QIo1dEN4-Ucns%`̳ e=R׉ETerugblik
2022-2023
׉	 7cassandra://sy20xwu2zptePaema2UERlQPfgzW3KseHA7MDUjtmcs3D`̳ e=Se=R
בCט   Zu׉׉	 7cassandra://E9Y8zGYARb_eNj38KGqPWMcA3pr5qoUGxm3K3q_4hGQ -
`׉	 7cassandra://_NeaTFYvZsgUXGo_B2ZPDJJXCfrUd1JjWpcCd4MFAroa`P׉	 7cassandra://rWFZXbK2yXTay3PImxIBnGMy98BTHSFGbBP19y-UGoE`̳ e=׉EAfvalcontainer nodig? Bel of mail ons!
Tevens zijn wij een afvalbrengstation
Recycling
Wij zijn gespecialiseerd in het
vakkundig inzamelen en
sorteren van alle soorten afval
(behalve chemisch afval)
waarna het afval weer ingezet
kan worden als grondstof.
U kunt bij ons onder andere
terecht voor een
verantwoorde en duurzame
inzameling van onderstaande
materialen.
• Accu’s
• Asbest
• Bedrijfsafval
• Bouw en Sloop
•
• Dakbedekking
•
Glas
• Groenafval
•
•
•
•
Grof huishoudelijk afval
Transport
Wij beschikken over een
gevarieerd wagenpark voor de
transport van alle mogelijke
containers en materialen. We
transporteren uw containers en
materialen door heel
Nederland. Voor het vervoer
van containers hanteren we
een 24-uursservice. Bel
vandaag nog om te vragen
naar de mogelijkheden voor
uw klus.
• Containertransport
• Portaal, kabel en
haakarm
• Auto met autolaadkraan
Containers
Wilt u snel en gemakkelijk uw
afval afvoeren? Maak dan
gebruik van een container.
Het is onmisbaar bij elke
verbouwing of sloop.
Wij hebben alle soorten
containers op voorraad om uw
afval zo goed en veilig mogelijk
af te voeren. In de container
mag géén asbest en chemisch
afval. Voor de andere soorten
afval kunnen we een container
plaatsen.
• 2m³
• 3m³
• 6m³
• 10m³
• 10m³ gesloten huisje
• 15m³
• 30m³
• 40m³
• Accupalletbox
Ons adres
Openingstijden
Klingelbeekseweg 57
6862 VS Oosterbeek
Maandag t/m vrijdag:
08:00 uur – 17:00 uur
Zaterdag:
09:00 uur – 14:00 uur
׉	 7cassandra://rWFZXbK2yXTay3PImxIBnGMy98BTHSFGbBP19y-UGoE`̳ e=T׈Ee=Ue=T
) 'Dwarsliggers Courant jaargang 65 - 2024eÂeRNo